woensdag 8 december 2010

Geen manager

Aan mijn neefje van zes vraag ik wat hij later worden wil. “Piloot”, antwoordt hij, “van een A380”. Een duidelijke keuze die hij niet maakt omdat de dames dat het meest sexy beroep vinden. Maar omdat hij ervan droomt het grootste vliegtuig ter wereld te besturen. Zijn vriendjes willen voetballer, dierenarts en brandweerman worden. Eén jongetje wil graag held worden. Toen ik op mijn achtste mijn buurjongen van elf met een ingewikkelde modelspoorbaan zag spelen, was ik zo onder de indruk dat ik alles van elektriciteit wilde weten. Ik ben nu elektrotechnisch ingenieur.

Geen enkel kind wil manager worden. Niet één talentje droomt ervan om zijn vriendjes te managen en zeurt bij zijn ouders om een bonus, wanneer hij zijn targets haalt. Vreemd genoeg eindigen de jongens en meisjes die het wat verder schoppen vaak toch als manager. Want carrière maken betekent in ons land meestal regelneef worden. Een ervaren vakman met degelijke, diepgaande vakkennis verdient minder dan zijn manager. Een topverkoper ook. Gelukkige, briljante vakmensen, van onschatbare waarde voor hun organisatie, eindigen veel te vaak als middelmatige, vage, ongelukkige managers.

In een poging om de vaagheid weg te nemen krijgt het woord manager vaak een tweede - altijd Engelstalig - woord. Bijvoorbeeld Project Manager of Sales Manager. Maak je promotie, dan draaien de woorden gewoon om: Manager Projects, Manager Sales. Na nog meer promotie ben je General Manager. Komt iemand tijdelijk de boel op stelten zetten, dan is dat een Interim Manager.

Ik heb weinig carrière gemaakt. Ik ben geen manager met iets erachter en zelfs niet met iets ervoor. Ik ben zelfstandig elektrotechnisch ingenieur. Ik manage niemand en niemand managet mij. Maar door de vakkennis van mij en mijn collega-elektrotechnici blijft het licht branden en draaien fabrieken door.

Noem mij gerust electrical engineer, power engineer, techneut of desnoods vonkentrekker. Technisch adviseur, independent professional, kleine zelfstandige of ondernemer vind ik ook prima. Maar noem mij geen manager. Ik heb een vak geleerd.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten